Vacation At Penang (Sungai Nibong, Snake Temple & Toy Museum)

Day 2 (Sambungan....)
Okey.. aku sambung story trip ke Penang aku. Kami agak kurang bernasib baik, sebelum aku ke Penang, aku mintak tolong seseorang book sebuah van, tapi sesampainya kami di Penang kenderaan yang dijanjikan tiada, rupanya 'beliau' tak booking pon. Nasib baik la aku tak bayar apa-apa. So.. nak tak nak terpaksalah kami bertungkus lumus mencari kenderaan untuk disewa. Alhamdulillah, ada rezeki kami. Dengan bantuan seorang kawan, akhirnya kami berjaya mendapat 3 buah kereta iswara untuk disewa. Aku tak ingatlah berapa sewa perlu dibayar untuk sebuah kereta. Tapi memang sedang elok sebab kami ada 12 orang. Untuk mengambil kereta, kami beramai-ramai menaiki bas menuju ke Sungai Nibong. Dari homestay kami tu takde pulak bas direct ke Sungai Nibong, so dari homestay kami naik bas menuju ke Komtar. Kami makan tengahari dulu kat Komtar dan seterusnya menaiki bas ke Sungai Nibong. Bila da kenyang, bas pulak takde aircond so.... angin dari luar tingkap menyebabkan mata antara kami semakin layu....

dalam bas, on the way ke Sg Nibong 

peace yooo....

Agak jauh juga perjalanan ke Sungai Nibong. Kami diberitahu, bas yang kami naiki tu tak masuk kat kawasan yang kami nak pergi, so turun bas dan menapak sket la... 


  Kami.......

Akhirnya, kami sampai juga tempat yang dicari. Seperti yang dijanjikan, 3 buah proton iswara telah tersedia. Setelah membuat bayaran... apalagi... akan panjang lagkah kami nanti... Setelah dapat kereta, tempat pertama yang kami pergi adalah Snake Temple.

yeahhh!!! dapat kereta...

ni model kami...

Aku tak ingat ada bayaran masuk ke tak kat temple ni.. tapi bagi aku, takde ape yang menarik kat sini. ingatkan dalam temple tu ada banyak ular... rupanya takde la sangat. Bangkai ular pun banyak aku tengok dalam aquarium tu. Lagipun masa kami sampai tu temple tu dah nak tutup, kirenye kami orang terakhir keluar dari temple tu. So... next destination adalah Toy Museum. 


Snake Temple 

Salah satu dari kereta kami

Toy Museum ni terletak dekat je ngan homestay kami. Tiket masuk ke Toy Museum adalah RM10 bagi orang dewasa manakala kanak-kanak pulak RM6. Parking free. Terdapat banyak himpunan karakter-karakter kartun dan filem terdapat disini. Bagi sesiapa yang amat mengemari karakter-karakter macam ni, kalau datang Penang, wajib bagi korang untuk berkunjung ke muzium ni. Muzium ni kecik je, kat tepi jalan , so kena pandai-pandai cari, sebab kami pun hampir-hampir terlepas simpang masuk ke muzium ni.






antara koleksi karakter yang terdapat disini dan aku suke...

Sebenarnya banyak gambar kami amek dalam muzium ni, tapi kalau share semua nanti korang boring pulak.. so aku sharing sebahagian aje. Dah selesai melawat-lawat sekitar muzium ni dan amek-amek gambar, kami bertolak pulang ke homestay untuk berehat. Malam ni plan nak makan kat Padang Kota Lama dan berjalan-jalan di sekitar Batu Ferenghi.



0 comments:

Post a Comment

 

Popular Posts

Member