Ipoh

Hari Pertama

Dah lama tak taip dalam blog ni... actually, dah lama trip ke Ipoh ni. Sebenarnya, sekali sekala ke tempat yang bukan tourist attaraction best gak. Sebenarnya, schoolmate aku, Suhaili nama dia dah bekerja di Ipoh selama 4 tahun kalau tak salah aku. Lepas tu pada tahun 2011, dia ditukarkan ke K.L semula. Masa tu la kami berjumpa semula. Aku dan kawan aku Ena, memang kaki jalan. So.. masa jumpa tetiba dia ajak kami berdua follow dia ke Ipoh. Memandangkan aku dan Ena free sangat-sangat kami terus menerima pelawaan beliau. So, kami bertolak pada hari Sabtu, jam 2 petang. Perjalanan dari KL-Ipoh mengambil masa selama 2 1/2jam.

Kami dah sampai Ipoh
Memandangkan ni last minit punya plan, kami tak dapat cari bilik untuk bermalam. Masalah ni. Takkan nak tidur dalam kereta plak kan? Alhamdulillah, kami dapat tumpang bermalam di rumah adik Suhaili. Kebetulan pulak, tengah cuti semester, jadi bakal-bakal doktor ni semua pulang bercuti ke kampung halaman masing-masing. Kami sampai di Ipoh kira-kira jam 4.30pm. Memandangkan kami semua belum makan tengahari, Suhaili membawa kami kesebuah tempat makan. Menu special kat sini adalah nasi goreng udang... Fuhh!! Memang sedap dan terangkat. Aku rasa kena tukar nama la.. nasi goreng banjir udang.. hehehe

Nasi Goreng Udang...
Selesai makan, kami bertolak ke tempat penginapan. Rumah teres 2 tingkat merupakan tempat kami bermalam pada malam tu. Setelah membersihkan diri dan menunaikan solat jama' dan berehat seketika, kami sempat singgah di rumah sahabat lama Suhaili. Orangnya peramah dan berbangsa Sikh. Amat baik mereka melayani kami. Kami dipelawa untuk makan malam dirumahnya, tetapi memandangkan kami masih kenyang nasi goreng udang, maka kami menolak pelawaan itu. "Maybe next time" kata Suhaili. Lama jugak kami berada di rumahnya. Kami tengok jam dah pukul 8pm dan kami meminta diri untuk pulang ke tempat penginapan kami. Masa on the way nak pulang ke tempat penginapan, kami singgah di Gerbang Malam. Tempat ni kiranya macam Petaling Street di K.L. Sempat gak aku beli tempat letak pas keje gambar Angry Bird maklumla masa ni tengah glamer karakter ni. Tengah jalan-jalan tu perut lapar pulak. Memandangkan kami tak bawa apa-apa bekalan dari KL, maka kami singgah di 7Eleven untuk membeli air dan jajan. Alhamdulillah rezeki, depan 7Eleven tu ada lak orang jual burger dan nasik lemak. Disebabkan tamak, kami membeli kedua-duanya. Hehehehee... Sampai di rumah, kami menunaikan solat jama' dan berehat sambil makan dan menonton televisyen. Esok kami akan ke Kellie's Castle pulak.. tunggu yee