Jakarta - Bogor: Part 1

Cerita sebelumnya sila kelik kat sini

Kalau tak aku dah “hapdate” blog aku ni semalam lagi. Masa aku buat editing, tetiba lupa nak save, habis semuanya. Aaaarrghhhh… dengan ini, aku taip dan repeat semula.

Aktiviti kami pada hari ni adalah Bogor. Aku bagi sedikit info mengenai Bogor. Ia dikenali sebagai kota hujan kerana hujan kerap turun di kawasan tersebut. Masa aku datang
sini pun, tak la panas giler macam Jakarta. Disini terdapat tempat-tempat menarik seperti Istana Bogor, Kebun Bunga Bogor, Puncak dan sebagainya. Kalau nak tau lagi boleh tengok kat sini

Pagi-pagi lagi kami dah bangun dan bersiap-siap hendak ke Bogor. Tujuan utama kami ke Bogor sebab nak ke safari. Keluar je dari hotel, kami disapa oleh seorang abang supir bertanyakan arah tujuan kami. Dengan jujur, kami menjawab “Bogor.” Terus abang tu cakap “lumayan”. Beliau menawarkan perkhidmatannya untuk membawa kami ke sana. Kami tak tanya harga sebab mesti mahal punya, dah la berdua aje naik avanza lak tu. Jadi, kami menolak dengan baik, dengan memberi alasan nak menaiki keretapi. Terus abang tu bagitau, jika nak menaiki keretapi ke Bogor, haruslah menaiki dari stasiun Gondangdia. Ntah apa yang “digondangkan” tidak kami ketahui. Hahaha… merapu la plak. Katanya lagi “bisa jalan kaki saja.” Kami cuma menggangguk, walhal dalam kepala masih nak ke Stasiun Gambir.

Waktu tu aku tengok dah pukul 7.00 pagi. Kalau lewat pukul berapa pulak boleh sampai ke Bogor. Sampai kat tepi jalan, kami terus menahan teksi , “Stasiun Gambir pak” kata kawan aku. Pakcik teksi tu angguk. Sampai je kat stasiun Gambir, kawan aku tanya lagi untuk confirmkan sekali lagi “kalau mau ke Bogor bisa naik keretapi dari stasiun ini (Gambir)?” Jawab pakcik tu “Owwhhh ngak boleh, disini stasiun besar, jika mau ke Bogor, bisa ambil tiket di stasiun Gondangdia atau Juanda.”

Prraanngg!! Rasa macam kena panah petir pulak. Kami teringat kata abang supir tu “jika mau ke Bogor, harus menaiki keretapi di stasiun Gondangdia.” Rasanya kalau abang tu ada kat situ, mesti kaw-kaw kami kena gelak. Yela dah bagi direction oleh orang tempatan, tapi tak nak dengar. Sombong betol.. tapi hakikatnya kami tak sombong cuma kami dapat info dari internet mengatakan boleh menaiki keretapi dari stasiun Gambir untuk ke Bogor. Lesson: Don’t trust 100% info from internet.

Untuk memuaskan hati kami, pakcik teksi tu tolong bertanya pada salah seorang pengawal di situ. Pengawal tu cakap ‘Udah tutup.” Akhirnya, kami minta pakcik teksi tu membawa kami ke stasiun yang terdekat, iaitu stasiun Juanda. Setelah membayar tambang teksi, kami terus menuju ke kaunter tiket. Menurut sumber dari internet yang aku dapat, terdapat 3 kelas iaitu kelas ekonomi (2,000rph), ekonomi a/c(7,000rph) dan bussines express(12,000rph). Dengan selambanya, aku minta 2 tiket bussines experess dan jawapan yang aku dapat “Udah tiada” Aku ingatkan dah habis, rupanya telah dimansuhkan. Aku terus minta ekonomi a/c sebab aku tak tau macamana suasana hari raya.. erkk maksud aku suasana keretapi berkelas ekonomi, sebab aku rasa yang mahal tu mungkin lebih baik kot.

tiket commuter line
Stasiun Juanda

Dah selesai hal tiket, kami terus ke tempat menunggu. Aku lihat stasiun keretapi ni tak ubah seperti stesen LRT, cuma ianya agak mundur sedikit. Kami duduk di sebelah seorang budak perempuan. Sementara menunggu keretapi sampai, kawan aku mengambil peluang berbual-bual dengan budak perempuan tu. Menurut budak tu, dia belajar di Universiti Bogor. Setiap kali ada kelas, dia akan berulang alik dari Jakarta ke Bogor. Sementara kawan aku berbual-bual dengan budak perempuan tu, aku sempat ambil gambar keadaan stasiun tu. Gambar budak perempuan tu pun ada.

keadaan stasiun 

macam stesen LRT tak
khusyuk berborak
Kemudian, dia meminta diri kerana keretapinya sudah sampai. Menurutnya, dia mengambil tiket kelas ekonomi sahaja. Perggghhh!!! Gile hebat suasana keretapi kelas ekonomi. Selalu aku tengok dalam televisyen je, tapi kali ni terjadi di depan mata. Agak-agak kalo aku beli tiket kelas ekonomi ni kat mana kiteorang nak naik ye? Tak panas ke dok atas bumbung tu? Sila lihat gambar di bawah..

Ada nampak wanita tak?
Hahaha… Maka tinggal la kami menunggu keretapi kami yang masih belum kunjung tiba. Kira-kira 15 minit kemudian datang sebuah keretapi. Kami cuba mendengar pengumuman yang dibuat tetapi tak berapa clear. Untuk memastikan itu adalah keretapi ke Bogor, maka aku cuba bertanya kepada seorang cowok (remaja lelaki), “keretapi ini ke Bogor?” Cowok itu tersenyum lalu menggangguk. Gantang juga senyumannya ya… Hahaha.. Tanpa berlengah kami terus menaiki keretapi tersebut. Memang keadaan yang amat selesa. Rasa macam naik komuter pulak… ye la dah nama pun commuter rail kan. Okey la, tamat sampai sini dulu. Nanti aku sambung lagi ye….

Selesa...

selesa walaupun RM2.50... 
to be continued…..


0 comments:

Post a Comment

 

Popular Posts

Member